tirsdag 15. mars 2016

DAYBREAKERS

Hadde premiere den 11. sept. 2009
Regissert av Michael & Peter Spierig
Med Ethan Hawke som Edward
Med Sam Neill som Charles
Med Willem Dafoe som Elvis
Med Michael Dorman som Franki
Med Isabel Lucas som Alison
Norsk aldersgrense: 15 år
Budsjett: $20,000,000

Daybreakers var en moderne skrekkfilm som overrasket meg positivt. Jeg hadde ikke hørt om den før jeg så den på horrorlista (og oppdaget at den lå ute på Netflix). Skuespillerne fanget interessen min med storheter som Hawke, Neill og Dafoe på rollelista. Jeg tenkte å gi den ca. 15 minutter og endte opp med å se hele filmen. Det er ikke noe mesterverk, men hovedideen til filmen om et samfunn hvor vampyrer raskt utkonkurrer menneskene og derfor sliter med blodmangel (og resulterende opprør, vold og panikk) var uhyre interessant. Dessuten var ideen om at vampyrer som fikk for lite blod muterte til et Nosferatu-lignende primitivt vesen en glimrende måte å forene de to vampyrmytene på (både den elegante, intelligente utgaven og den dyriske, ville utgaven). Det var egentlig mange ideer strødd rundt omkring i filmen som facinerte meg og de klarte å skissere en apokalytisk verden som både var logisk og troverdig. Dessverre så holder ikke filmen helt det den lover og slutten føltes merkelig nok ganske formel-basert, spesielt med tanke på det originale oppsettet. Filmen er godt spilt, har gode visuelle effekter og en original vri på vampyr-sjangeren så jeg kan ikke annet enn å anbefale den til alle skrekkfilm-entusiaster. 7 poeng. Vurdert av Arne Kristian Lindmo (14.03.16)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar