mandag 4. juli 2016

Profondo rosso

Hadde premiere den 7. mars 1975
Regissert av Dario Argento
Med David Hemmings som Marcus Daly
Med Daria Nicolodi som Gianna Brezi
Med Gabriele Lavia som Carlo
Med Macha Méril som Helga Ulmann
Med Eros Pagni som Supt. Calcabrini
Original norsk aldersgrense: 18 år
Budsjett: Ukjent

Dario Argento har alltid hatt en spesiell plass i hjertet mitt siden jeg så Inferno for første gang. Stilen, den uhyggelige atmosfæren, musikken, kreativiteten, de rare rolletolkningene, alt! Alt ytterst facinerende, og det bare fortsatte med alle de andre filmene hans utover 80-tallet. Profondo rosso er i følge noen kritikere og snittet på IMDB hans magnum opus. Dette skal visstnok være hans beste arbeid! Så forventningene mine var naturlig nok svært høye. De to andre filmene jeg hadde sett fra hans hånd på 70-tallet, L'uccello dalle piume di cristallo og Suspiria var gode, solide filmer, selv om jeg kanskje savnet litt av særheten som skulle dominere filmene i tiåret etterpå, og Profondo rosso havner dessverre litt i samme kategori. Bra. Solid. Men underveldende og i enda større grad enn de to før nevnte 70-talls filmene, kanskje nettopp fordi forventningene var så høye. Det blir for mye prat og for lite spenning. Jeg så den lengste versjonen av filmen og jeg tror det var en tabbe da mange peker på at denne har for mange unødvendige pratescener som hverken fører plottet videre, tilfører dybde til karakterene eller bidrar til den typiske Argento-stemningen som i store deler av denne filmen rett og slett er fraværende. 6 Poeng. Vurdert av Arne Kristian Lindmo.

2 kommentarer: