fredag 18. mars 2016

CONSTANTINE

Hadde premiere den 8. februar 2005
Regissert av Francis Lawrence
Med Keanu Reeves som Constantine
Med Rachel Weisz som Angela & Isabel
Med Shia LaBeouf som Chas Kramer
Med Tilda Swinton som Gabriel
Med Peter Stormare som Satan
Original norsk aldersgrense: 15
Budsjett: $100,000,000

Dette var i lang tid en av mine favoritt-filmer. Jeg tror jeg så den på kino og minst en gang etter det før nå. Jeg vil ikke hevde at den klarer å forsvare et favoritt-stempel, men det er fortsatt en flott film. Et enormt budsjett hjelper, da de visuelle effektene og lyden er førsteklasses. Keanu Reeves motbeviser også alle de som vitser om hans mangel på talent. Om han spiller Ted, Neo eller Constanine så viser han gang på gang at han har noe spesielt ved seg, en sær form for karisma kanskje, som tilfører karakterene hans noe ekstra. Jeg har alltid vært svak for filmer som blander religion med skrekk. Kristendommen er full av fantasifulle myter og skikkelser som ikke blir mindre facinerende av at millioner av mennesker fortsatt går rundt og tror at hele pakken er sann. Filmer som The City of the Dead (1960), The Exorcist (1973) og Prince of Darkness (1987) er alle filmer som jeg liker veldig godt og jeg tror det er fordi jeg finner denne tematikken spesielt spennende. Jeg la denne gangen imidlertid merke til noen elementer ved filmen som jeg liker mindre godt, f.eks. Angela-karakteren til Rachel Weisz som suger noe av energien bort fra filmen hver gang hun kommer i sentrum av handlingen, og Shia LeBeouf er en fullstendig bortkastet og nærmest litt irriterende overflødighet. De store høydepunktene i filmen er utvilsomt møtene med Gabirel og Satan, fantastisk godt spilt av Swinton og Stormare som opplagt har hatt det morsomt med karakterene sine. Selve plottet er snedige greier som involverer godsaker som besøk i helvete, ritualer som involverer Anti-Christ og diverse kamper med demoner. Dette er fortsatt flott underholdning, men kanskje ikke like fabelaktig som jeg en gang syntes. 8 poeng. Vurdert av Arne Kristian Lindmo (19.03.16)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar