lørdag 19. mars 2016

NAKED LUNCH

Hadde premiere den 27. desember 1991
Regissert av David Cronenberg
Med Peter Weller som Bill Lee
Med Judy Davis som Joan F. & Joan L.
Med Ian Holm som Tom Frost
Med Julian Sands som Yves Cloquet
Med Roy Scheider som Dr. Benway
Original norsk aldersgrense: 15 år
Budsjett: $16,000,000

Svært surrealistisk adapsjon av Burrogh's bok fra kult-regissør David Cronenberg blir aldri til noe mer (til tross for mine beste forsøk på å like den) enn et langt gjesp. Fortellingen har intet driv, mål eller mening og karakterene er grunne og uinteressante. De flotte praktiske effektene er smågodt for øyet helt i starten, men også de blir kjedelige å se på i løpet av de nesten to timene som filmen varer. Det virker som om hele filmen er et eneste langt eksperiment i å vise paranoiaen, de kreative oppturene og de desperate nedturene som følger med tungt narkotikamisbruk, ispedd litt tvil rundt egen seksuell legning. Dette blir for meg aldri interessant og jeg bryr meg katta i Peter Wellers neddopete skribent og hva han går rundt og hallusinerer om. Vi hopper bare fra den ene absurde og surrealistiske scenen til den andre. Kjedelig. 4 poeng. Vurdert av Arne Kristian Lindmo (23.03.16)

Jeg ville gjerne like Naked Lunch, og lot meg til å begynne med forføre av den surrealistiske settingen, det rike fargespillet, den Kafka-aktige handlingen og de absurde hallusinasjonene. Men omtrent midtveis i filmen hadde det fremdeles ikke materialisert seg et plot som gav meg motivasjon til å følge med eller bry meg, og i takt med at nyhetsverdien i det surrealistiske ble mindre, begynte jeg å kjede meg mer og mer. Den siste tredjedelen av filmen slet jeg med å holde meg våken, og begeistring i starten til tross - jeg gledet meg bare til at den skulle bli ferdig. 4 poeng. Vurdert av Thomas Overvik (23.03.16)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar