fredag 18. mars 2016

SPECIES

Hadde premiere den 7. juli 1995
Regissert av Roger Donaldson
Med Natasha Henstridge som Sil
Med Michael Madsen som Preston
Med Forest Whitaker som Dan
Med Marg Helgenberger som Laura
Med Ben Kingsley som Xavier
Original norsk aldersgrense: 15 år
Budsjett: $35,000,000

Denne filmen overasket meg svært positivt. Jeg hadde forventet en cheesy, B-preget, CGI-fest med elendige karakterer og null plot. Jeg vet egentlig ikke hvorfor, men jeg har alltid unngått denne filmen. Men så kom dagen da jeg tilfeldigvis fant den gratis tilgjengelig på Netflix og jeg ga den en sjanse i skrekkbloggens ånd. Og mine fordommer ble gjort til skamme (nesten). Det er riktignok en del elendige 90-talls CGI-effekter ute og går, men samtidig så brukes det også fine praktiske effekter og budsjettet er synlig stort. Dette er egentlig en ordentlig blockbuster, en popcorn-film, som sopte inn over $60,000,000 bare i USA, helt tilbake i 1995. Skuespillerne er glimrende, selv den (for meg) ukjente Henstridge, som har en krevende jobb med å tolke en feminin hybrid mellom menneske og alien (som i filmen Alien), gjør en feiende flott innsats (også fordi hun er feiende flott i scenene uten klær). Skuespillerne og manuset klarer faktisk å gjøre karakterene interessante og med noe dybde, særlig Whitakers synske karakter facinerer. Filmen er imponerende smart i oppbygging, handlingsforløp og med karakterer som oppfører seg både logisk, profesjonelt, menneskelig (med de svakheter det kan medføre) og som selv driver handlingen fremover. De klarte til og med å lure inn en scene som fikk meg til å skvette i taket, og det er langt mellom hver gang! En svært gledelig overraskelse. 8 poeng. Vurdert av Arne Kristian Lindmo (18.03.16)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar